Tuesday 29 April 2014

LOvE is CIntA III

Here & Now.

"Kau okey? tanya Hawa

"Okey, okey aje". Dia tersenyum

Hawa tahu senyuman itu kosong, senyuman itu menyembunyikan 1001 cerita.

"Tipu! cuba cakap betul-betul, ang tak okey, kan? Giat Hawa lagi.

"Nak nangis boleh? Nak nangis je, tapi tak nak cerita apa-apa, boleh? Tanyanya sambil menahan sebak.

Hawa terdiam.

"Napa ya..? Napa selalu begini? Napa selalu jadi camni?" setitik air mata jatuh jua.

Hawa yang memandang kelu tidak tahu berkata apa. "Sabarlah". Itu je yang mampu dia jawab.

"Napa ya selalu camni?" dia ulang lagi soalan itu.

"Dia kata apa?" Hawa tanya lagi.

"Ati aku ati manusia kot, ati yang ada perasaan, bukan hati lembu yang boleh dilapah-lapah" Katanya sambil menangis.

"Selagi ko tak dapat lalui ujian ni dengan baik, selagi itu masalah yang sama akan datang. Macam exam gak, selagi tak lulus subjek, selagi tu kena repeat". Hawa menjawab.

"Aku tak kuat kot, aku letih. Bermain tarik tali menggunakan hati, bukan menggunakan tangan dan kaki. Penatnya mengganggu mimpi".Dia membalas.

"Dah la, malas nak fikir". Dia menjawab sambil mengesat air mata.

"Ayat ceq tadi puitis kan? Boleh jadi sasterawan tak? Dia gelak sendiri. Cuba untuk melawak.

Hawa bercekak pinggang. " Jangan lari dari masalah, hadapi !". kata Hawa.

"Berkata-kata itu mudah, semudah ABC Hawa".

"Tau tak pa, lagi mudah dari ko yang cuba lari dari realiti!" Tekan Hawa.

"Aku tak lari tapi.."

"Tapi apa?" soal Hawa

"Dia yang lari dari aku. Aku macam rasa semalam dia ajak aku jalan seiringan, tapi hari ni aku rasa dia lari..lari jauh." Dia menjawab sambil bergenang air mata.

"Kalau camtu kejar la" balas Hawa.

"Aku tak rasa aku mampu kejar dia, nak berjalan seiringan pun tidak mampu. Untuk berdiri di belakang dia pun aku rasa tak layak".

"Kenapa?" tanya Hawa dengan muka pelik.

"Sebab dia sendiri tak pasti, perlu ke aku di sisi".
Dia bingkas bangun.

"Aku nak tengok cerita Frozen ni, nak join?" soalnya sambil cuba tersenyum.

"Best ke cerita tu? Soal Hawa kembali.

"Best, dia ada magic! dia boleh buat semua benda Frozen". jawabnya.
"Aku pun nak jadi gitu, nak Frozen kan dia, supaya tak mampu buat pape kat ati ni".Kata hatinya yang tak terluah.

"Takpe la, tak nak la tengok, nak buat kerja." kata Hawa.

"Okey" dan serentak itu dia menyanyi "Let it go, let it go".
"No, let him go, no let me go. Its mean..let my heart go. N u? keep my hurt and go away !" sambungnya dalam hati.

Serentak itu juga telefonnya berbunyi.

"Dari jauh ku berlari, mengejar mimpi-mimpi,
berat rasanya ku dapatkan semua,
dari situ ku sedari,
mungkinkah saat nanti,
cinta kita berdua,
bisa ku miliki"

Dan dia..hanya membiarkannya berlagu.


1 comment:

  1. hye syg, dah baca..kuat & tabah ya..sgt suka ayat nih "Selagi ko tak dapat lalui ujian ni dengan baik, selagi itu masalah yang sama akan datang. Macam exam gak, selagi tak lulus subjek, selagi tu kena repeat" & its true! de same thing happen to me again & again..key word dy.. SABAR.. sabar ya syg..Allah S.W.T sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar.. tears & women always tied together.. :)

    ReplyDelete