Thursday 26 December 2013

"Cikgu : Saya Lulus dalam PMR"

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.h

Okey, sebenarnya nak update dah lama dah tentang ini, TAPI macam kurang idea untuk menulis.



 Namun begitu, arini Ayu tak mahu bertangguh dan mengalah, jadi Ayu tulis juga apa yang berada di fikiran Ayu. *eh tetiba skema jek rasa* hahaha

Baru ni keputusan PMR keluar kan? Ayu tak excited sangat sebab takda anak saudara yang ambik PMR tahun ni. Jadi wat cool sudah hohoho..

Tapi sehari selepas result keluar, Ada student Ayu.. bekas student sebenarnya chat kat fb n terus kata :
"Cikgu, saya lulus dalam PMR"

Apa reaksi Ayu mula-II?

Ayu fikir macam ni : "Lulus je?"

Lepas itu Ayu tanya dia :
"dapat berapa?"

Dia bagitau la result dia.

Pastu Ayu pun selepas berfikir apa nak jawab, last-II cakap "Alhamdulillah".

Bila dia chat Ayu n bagitau macam tu, Ayu terus rasa selama ni Ayu teruk sangat. Judge orang berdasarkan keputusan dia. =(

Okey, selama ini fikir,
"orang yang pandai, yang dapat result gempak tu akan berjaya."
Jadi, Ayu risau macam mana dengan orang yang kurang berpendidikan?.
Itu yang Ayu fikir.
Tentang anak-II saudara Ayu, tentang pelajar-II Ayu masa internship dulu. Tentang macam mana Ayu nak tolong mereka. *sebab Ayu kan kaunselor*

Sedangkan Ayu lupa, ada TIGA hal yang kita TIDAK pernah TAHU :
1. Rezeki
2. Umur
3. Jodoh.

Ayu nak cakap yang pertama : rezeki.



Rezeki itu datang dari Allah, kan? Dan rezeki itu sangat luas. Bukan dari segi kewangan je, sedangkan kita dapat menghirup udara sekarang ini pun dikira nikmat, rezeki..kan?

Ayu lupa yang rezeki itu Allah yang tentukan, bukannya dari sijil itu, kan? =(

Dan macam itu gak lah Ayu cakap dekat student Ayu itu :
Ayu cakap :
"Alhamdulillah, nanti SPM buat lagi baik okey?
result pmr pnting.. tp result spm lgggg penting
sbb msa dpn kita perlukan sijil wlupun result x bpe ok
n x semestinya kputusn gempak tu org yg bjaya dlm hidup tau.
pggn agama tu pnting..
in sha Allah agama ada, dunia akhirat slmt"

Bila Ayu fikir-II balik, n apa yang Ayu nak sampaikan dekat sini sebenarnya tentang PEMIKIRAN



Pemikiran masyarakat Malaysia, terutama orang Melayu ni yang selalu fikir :
"semakin tinggi sijil, semakin banyak rezeki" dan fikir "orang yang tak pandai adalah orang yang tak berjaya dalam hidup"
 Betul tak Ayu cakap?

Sebab kita sentiasa dikelilingi orang yang berfikiran begitu, dan kita terikut berfikiran begitu. Sampai kita terlupa 1 perkara :

ada seorang hamba Allah mengatakan,
"siapa yang belajar ilmu agama seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah tiba-II dipelajarinya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat".

Tanya balik diri kita, kenapa kita belajar?



Adakah kita belajar kerana Allah atau kita nak belajar pastu dapat kerja bagus dan hidup senang? Haaaa *ayu pun tengah cek hati AYu ni*

Sebab risau niat bukan kerana LillahiTaala.

Lepas ini, janganlah pandang rendah dekat orang yang tak dapat keputusan yang baik, tak sambung belajar. *cakap dekat diri sendiri juga*.

Sebab mungkin dia hanya ada SPM, tapi dengan Spm itu dia kerja, kerja dan terus kerja, sehinggakan apabila kawannya yang tamat belajar Ijazah itu habis belajar dan sedang mencari pekerjaan, dia sudah pun memandu kereta sendiri dan sedang merancang untuk membeli rumah?atau berkahwin? Tak mustahil bukan? =)

Okey mungkin betul dengan sijil yang lebih tinggi, kita akan hidup lebih senang. Dan mungkin juga betul, tiada kelulusan, susah untuk mencapai impian sekarang.

Tapi dalam masa yang sama sebenarnya kita lupa yang walau siapa pun kita.. Alhamdulillah la kita masih lagi cukup makan, cukup pakaian, cukup keperluan asas untuk hidup, bukan begitu? *Rata-II orang kat Malayisa ni la..*



*kalau setuju dengan Ayu, jom kita cek berapa kali kita cakap ALhamdulillah untuk rezeki kita dapat arini?
*Kenapa Ayu rasa macam sikittttt sangat je berbanding rezeki yang Ayu dapat hari ini? =( *Astagfirullah.

Fikirkan juga andai kata kita dapat kerja yang kita selesa, yang membuatkan kita senang, tenang... Tapi sejauh mana kesenangan itu mendekatkan diri kita dengan Allah? membantu kita dalam kehidupan dunia dan akhirat? haaa jom cek iman kita!~

Ayu blurr sebenarnya nak huraikan apa yang ada di fikiran.
Ambil yang baik, jadikan ikhtibar, dan lakukan kerana Allah.
Dan yang tak baik tinggalkan dalam blog ni, okey?

Ayu manusia biasa, ada salah silap : maaf andai ada yang salah.

Renungkan!~

(^_^)





4 comments:

  1. nice topic to think...
    ye....fikirkan ayat ni " kita mungkin kenal Allah tapi sejauh mana kita yakin dengan Allah? "
    istilah "yakin" tu berbeza pd stiap manusia...kalau btl kita yakin pada ketentuan ALLAH nothing to worry...apa yg kita dapat smua kita akan bersyukur...say alhamdulillah...even Allah turunkan ujian skali pn...kita mampu say Alhamdulillah...sbb kita yakin "takkan diturunkan ujian di luar kemampuan & ujian itu satu peringatan utk kita sebagai hamba-Nya"
    selagi kita hidup kat dunia ni dengan tujuan LILLAHITA'ALA dan utk menuju ke akhirat, selagi itulah kita akan BERJAYA...so kejayaan bukanlah pada sijil yang kita dapat tu...
    there's nothing if u get STRAIGHT A's tp u x mampu sumbangkan apa2 utk AGAMA...renungkan sejenak apa yg kita dah sumbangkan utk agama
    kalau kita korbankan akhirat utk dunia, kita akan MERANA
    kalau kita korbankan dunia utk akhirat, kita akan BAHAGIA...
    cubalah pupuk keyakinan sepenuhnya pada ALLAH, insha-ALLAH bahagia pasti akan datang
    Peringatan utk diri sendiri jugak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. copy ni n ltk kt blog ko.
      nice!~ =)
      trma ksh cr.nazifah (^_^)

      Delete
  2. Alhamdulillah..dats what we called 'stigma'. Kita dibesarkan dengan cara yang berbeza. Ad family setakat belajar SPM dh quite ok. Ad family, 'kau! wajib belajar sampai pHd, xkurang juga yang tak hirau langsung, cukup kau pandai cari makan untuk hidup kat muka bumi ni dah ok. Budak zaman sekarang fokus mereka kita tengok banyak kepada kasih sayang. And apa yang saya nampak adik-adik ni inginkan penghargaan & kasih sayang itu. Kalau before ni dia tak pernah dapat sebaik yang dia peroleh seperti hari ini, maksudnya Tuhan dah tunjuk arah hidup dia sebenarnya boleh jadi lebih baik. Sebagai guru, kaunselor, pendidik, bakal ibu/bapa & manusia atas muka bumi ini kita perlu untuk sentiasa menyokong bantu membantu sesama kita.

    Hidup adalah 'lillahitaala'. Apa yang kita lakukan pasti & pasti ada balasannya samada baik atau buruk. Persoalannya bagaimana kita menghadapi apa yang setiap dihadirkanNya. Sabar? Berangin ke? Setiap inci kehidupan kita sebenarnya diuji. Bila kita rasa hidup senang pun ujian, kita hidup susah pun ujian. Jalani kehidupan dengan sebaiknya :)

    Jangan pening-pening ayu, sentiasa muhasabah. Mencari, mencari dan terus mencarilah Dia dalam susah atau pun senang. Dia sentiasa ada jawapan yang tepat untuk kita. Jika hari ini mencari tidak jumpa, jangan putus asa, dalam hidupmu akhirnya akan muncul jawapan yang dihadirkanNya dengan caraNya. Unexpected! Percayalah! ;) Peringatan buat diri juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baik cr.. sy cuma bfikir dgn lbh mnbdalam jek.
      ya jgn pening-II. tiap blaku itu ujian Allah.
      say Alhamdulillah

      syg kaunselor-II =p heee

      Delete