Wednesday 11 January 2012

Pengetahuan + kehidupan sekarang = masa depan?

Assalamualaikum..

Ambil kesempatan dalam kesibukan study hehe..

Dua hari yang lepas, semasa Ayu sedang membuat air..tiba seorang housemate Ayu menepuk belakang Ayu.. terjadilah perbualan sedikit di sini :
Ayu kata : "tak baik tepuk belakang."
Dia tanya : "yeke"?. 
Ayu jawab : "aah.."
Dia tanya : "kenapa?"
Ayu kata : "ntahla..tak pasti, tp yang pasti..Nabi pun tak bagi pukul anak dekat badan, Nabi kata rotan dekat tapak kaki,..tu pun sebab solat. & pernah satu ketika, Nabi hanya memulas telinga erm cucu ke siapa ya bdk kcik tu.. x pasti pula.. Sebab apa tarik telinga? sebab nak tunjukkan sedikit kesakitan dan memberi pengajaran."

Kemudian housemate Ayu tanya lagi..
Dia tanya : "macam mana kalau anak kita degil..?
Ayu jawab : "sorang kawan Ayu pernah cerita..dia kata seorang sahabat pernah bertanya kepada Imam..em Imam Ahmad kot.. macam mana dia didik anak perempuan dia supaya jadi baik, solehah, menjaga aurat dan baik sangatlah kiranya..? Lantas Imam tu menjawab...:aku menjaga diri aku 20 tahun lebih awal".



Ayu terangkan balik dekat housemate Ayu : "kiranya kalau kita nak anak kita baik, solehah, tak nakal..dari sekarang kita kena jaga diri kita, jaga hati kita.... kalau kita sekarang teruk, anak kita nanti lagi teruk.. Kita nak ke macam tu.? =)



Dia tanya lagi : macam mana kalau kita dah jaga diri kita, tapi tetap Allah nak uji kita dengna anak kita yang tak dengar kata?
Ayu jawab : InsyaAllah..ada caranya..
                   Kalau tak jumpa caranya..jumpa Ayu nanti..masa tu Ayu dah jadi kaunselor..mungkin blh tlg     
                   (sambil tersenyum dan gelak, dia pula hanya tersenyum)

Apa yang Ayu cuba nak sampaikan ialah... kita perlu sentiasa mendalami ilmu - ilmu Allah.. apabila kita banyak belajar tentang ilmu - ilmu Allah ini..secara tidak langsung, kita akan tahu tentang sesuatu maklumat.. contoh macam kenapa tak boleh tepuk belakang.. (Ayu tak terang detail sebab kurang ingat..sorry =/ )
Ayu juga nak bagitahu..macam apa yang Ayu sampaikan di atas.. generasi akan datang bergantung kepada kita sekarang... baik kita, baiklah generasi kita nanti.. InsyaAllah..so, ayuh..jadi generasi yang menjadikan Al-Quran panduan hidup =)






1 comment: